Brøndums Autoservice

TPMS - automatisk dæktrykmåling

Alle fabriksnye personbiler skal være udstyret med det automatiske dæktryk overvågningssystem TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Det er et automatisk overvågningssystem, som holder øje med dæktrykket på alle fire hjul.

Siden november 2014 skal alle fabriksnye personbiler, der sælges i EU (Sverige undtaget), være udstyret med det automatiske dæktryk overvågningssystem – TPMS. Der er ikke et krav om, at TPMS
skal eftermonteres på ældre biler.

 

Krav til TPMS

Der findes forskellige typer af TPMS, men de overordnede krav til systemet er det samme. Hvis der sker et tryktab på over 20 pct. eller ved et tryk under 1,5 Bar, skal det registreres som en dæktrykfejl inden for max. 10 minutter. 

Måling via ABS sensor

Der findes et indirekte TPMS, som ved hjælp af bilens ABS-sensor eller anden lignende sensor måler hastigheden på hjulene.

Fordele:

  • Ingen ekstra omkostninger ved skift mellem sommerdæk til vinterdæk
  • Ikke risiko for skader på sensor ved dækskift

Ulemper:

  • Kan ikke måle det konkrete dæktryk og temperatur
  • Tænder kun advarselslampe, viser ingen dæktrykmåling
  • Kun mulig at måle under kørselen

Måling via sensor i hjulene

Det andet TPMS er et direkte system, hvor der er monteret trådløst batteridrevet sensorer i hjulene, normalt i forbindelse med dækventilen. Sensorerne sender et radiosignal med data til TPMS styreenheden, som viser informationen i bilens display.

Fordele:

  • Kan måle det aktuelle dæktryk og dæktemperatur
  • Mulighed for at måle dæktryk inden bilen kører
  • Kan bruges til lavprofil og Runflat
  • Den reagerer hurtig ved udsving
  • Mulighed for Smartphone app

Ulemper:

  • Det kan være nødvendigt, at programmere sensorer
  • Der er risiko for at beskadige sensorer ved dækskifte
  • Der er behov for ekstra sensorer til vinterfælgene
  • Risiko for at sensorerne slides/beskadiges ved brug


Der findes også eksempler på direkte systemer, hvor sensoren er monteret i midten af 
fælgen eller bygget ind i dækket, men disse systemer er ikke så udbredte endnu.

Hvis din bil har direkte TPMS, så skal du være opmærksom på følgende:

  • Når der skiftes mellem sommer- og vinterhjul skal hvert hjuls tryksensor kontrolleres med hensyn til kodningen, ligesom batteriets tilstand i alle sensorer skal kontrolleres.
  • Hvis du køber nye hjul skal der købes nye sensorer, som skal kodes for at passe til bilen.
  • Hvis din bil har indirekte TPMS, så skal du normalt kun foretage dig noget, hvis lampen lyser i TPMS advarselslampen. I så fald kan der være tale om en punktering, eller et mindre tryktab i et eller flere hjul, eller blot en fejlmelding. Kontroller i så fald dæktrykket på alle fire hjul og tryk på SET-knappen på instrumentbord eller i handskerummet (eller anvend bilens informationsmenu) for at nulstille systemet. Lyser advarselslampen igen, er der formentlig tale om en utæthed på et eller flere dæk eller en systemfejl. Mål igen dæktrykket og søg evt. hjælp på værkstedet.

TPMS er obligatorisk og er en del af din bils sikkerhedssystem, så det skal altid være funktionsdygtigt.

TPMS på både sommer- og vinterhjul 

TPMS er obligatorisk og er en del af din bils sikkerhedssystem, så det skal altid være funktionsdygtigt. Du skal være opmærksom på, at hvis du har købt en ny bil med TPMS, så skal systemet virke på både vinter- og sommerdæk. Hvis bilen har sensorer monteret i fælgen,
kan det give dig en ekstraomkostning på i gennemsnit 300 til 500 kr. pr. hjul, når du skal have nye.

Får du vinterdæk med som ekstraudstyr, når du handler fabriksny bil, så husk at sikre, at de er med TPMS. Når du skifter mellem sommerdæk og vinterdæk, kan det desuden betyde, at hjulene skal kodes.

 

Ved punktering

Hvis du punkterer, er det en ulempe at bruge det såkaldte lappekit, der ligger i mange biler i dag. Skummet der sprøjtes ind i dækket, kan risikere at ødelægge trykcensoren i TPMS-ventilen. Det ville i
så fald betyde, at du skal have monteret en ny ventil, som skal kodes. Du bør i stedet tilkalde vejhjælp.

 

Manglende TPMS

Færdselsstyrelsen har givet dispensation til, at enkelte restbiler må sælges efter 1. november 2014 trods manglende TPMS. For at bilen er lovlig, er det dog et krav, at denne dispensation er noteret i Det digitale Motorregistret samt at du har fået oplysningen af forhandleren inden eller ved købet af bilen.

Ikke oplyst om manglende TPMS:
Hvis du ikke er blevet oplyst om den manglende TPMS, udgør det en mangel.
Du kan i dette tilfælde kræve et passende afslag af forhandleren for den manglende TPMS. Kontakt FDM hvis du ønsker nærmere vejledning i forbindelse med at gøre et krav gældende mod forhandlern
om manglende oplysning af TPMS.

96 86 09 06

Du er altid velkommen til at ringe eller sende os en e-mail: service@brondums.dk

BOOK ONLINE

Book dit værksteds besøg online
- lige når det passer dig!

Facebook
Email
Print